Stappenplan communicatie trainingen
Hieronder vind je de stappen die we doorlopen om een succesvolle trainingsdag te organiseren.
Stap 1
Je belt of mailt me om contact te leggen. In een telefoongesprek overleggen we samen hoe de door jou (jullie) gewenste training het beste opgebouwd kan worden. Ook stellen we een datum vast die je het beste uitkomt.
Stap 2
Je ontvangt van mij een offerte met daarin een overzicht van de training en de afspraken die we gemaakt hebben. Je gaat akkoord met de offerte, of je geeft aan wat je gewijzigd wilt hebben en gaat akkoord met de gewijzigde offerte.
Stap 3
Je ontvangt een intakeformulier waarop je je leerdoelen aangeeft. Je stuurt door je zelf gemaakte notulen op. Je geeft aan wat je als lastig ervaart bij het maken van notulen. Zonodig hebben we hierover telefonisch contact.
Stap 4
De training zelf. Ik adviseer altijd de groepen niet te groot te maken. Maximaal zes tot acht personen. Meer deelnemers kan wel, maar is veel minder effectief. Met zes deelnemers is het nog mogelijk om aan elke deelnemer ruimschoots aandacht te besteden. We werken bijvoorbeeld met een CD met vergaderfragmenten en nemen voldoende tijd om ervaringen uit te wisselen en de opdrachten goed na te bespreken.
Aan het eind van de training stellen we vast welke verbeterpunten er voor jou persoonlijk zijn. Deze persoonlijke verbeterpunten zet je daarna om in een persoonlijk actieplan.
Getuigschrift
Aan het eind van de training ontvang je het Carine Kopstein trainingscertificaat. Dit is een getuigschrift waarop staat aangegeven dat je aan de training notuleren hebt deelgenomen.
Als je betere brieven in kortere tijd wilt leren schrijven is deze training wat je zoekt.
Je verbetert je eigen brieven schrijfstijl. Je leert beknopte klantvriendelijke zakelijke brieven te schrijven. Hierdoor ben je niet alleen minder tijd kwijt aan het schrijven van brieven, je krijgt er ook meer plezier in.
Onderwerpen
In de training zakelijk corresponderen behandel en oefen ik de volgende onderwerpen met je:
Hoe ziet een verzorgde correspondentie eruit? Wat is een klantvriendelijke zakelijke schrijfstijl? Hoe beknopt kan/mag een brief zijn?
Hoe belangrijk zijn (betere) zakelijke brieven in jouw (werk)situatie? Hoe maak je een brief aantrekkelijk en begrijpelijk? Wat is de juiste toon van de brief? Past de toon van de brief bij de toon van de organisatie waarvoor je werkt? Zal de toon van de brief de lezer aanspreken?
Hoe bouw je een brief op? Wat is er een goede structuur voor je brief? Welke soorten brieven zijn er? Welke brief is geschikt voor je doelgroep? Is de briefopbouw die je gekozen hebt geschikt voor het doel dat je met je brief wilt bereiken?
Hoe schrijf je betere brieven in minder tijd?
Wat zijn je persoonlijke valkuilen bij het schrijven van brieven? Wat is goed aan je huidige schrijfstijl voor brieven? Wat kan beter?
Verder komt aan de orde:
Systematisch voorbereiden van het schrijven van brieven.
Toepassen van clichézinnen. Wanneer wel, wanneer niet?
Het controleren en redigeren van brieven.
Correct Nederlands.
Vlotte goedlopende zinnen.
Gedateerde brieven. Welke vorm en inhoud kan in 2010 echt niet meer?
Resultaat
Na de training zakelijk corresponderen schrijf je met meer plezier betere zakelijke brieven. Je weet hoe je een brief opbouwt. Je weet welke soort brief geschikt is voor welk doel en welke doelgroep. Je schrijft niet alleen makkelijker, maar je krijgt ook vaker de gewenste reactie op je brief. Ook ben je weer helemaal up-to-date wat betreft de laatste ontwikkelingen in de zakelijke correspondentie. Gedateerde brieven behoren tot het verleden.
Voor wie?
De training zakelijke correspondentie is bestemd voor iedereen die regelmatig zakelijke brieven schrijft. Onder zakelijke brieven versta ik alles wat geen persoonlijke brief is. Zakelijke brieven zijn bijvoorbeeld: interne brieven, schriftelijke verzoeken, klachtenbrieven, aanbiedingsbrieven, bevestigingsbrieven. Ook een klachtenbrief over een product of dienst dat je persoonlijk hebt gekocht is een zakelijke brief. De training is bestemd voor een brede doelgroep. Bijvoorbeeld: secretaresses, administratieve of beleidsmedewerkers, ambtenaren, leden van ondernemingsraden, binnendienstmedewerkers, adviseurs, griffiers, en ITC- adviseurs. Daarbij pas ik de training altijd aan de situatie van de deelnemers aan.